Městská policie
Adresa: Revoluční 164, Stráž pod Ralskem
Telefony: 487 522 934, 724 286 385
Vrchní strážník MP: 728 160 494
E-mail:
havelkova@strazpr.cz
Důvodem pro vznik Městské policie byla snaha zabezpečit občanům Stráže pod Ralskem co největší pocit bezpečí a dát jim k dispozici veřejný orgán, ke kterému se mohou obracet se všemi problémy jenž se dotýkají bezpečnosti a pořádku ve městě.
Hlavním cílem činnosti MP je dohled nad dodržováním zákonů a obecně závazných právních předpisů, odhalování a řešení protiprávního jednání na území města.
Vyhláška o Městské policii města Stráž pod Ralskem
Obecné informace o městských policiích
- městská policie je orgánem obce, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou
- každý má právo obracet se na zaměstnance obce zařazeného do městské policie (strážníka) se žádostí o pomoc; strážníci jsou povinni v rozsahu svých úkolů požadovanou pomoc poskytnout
- městská policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud tak stanoví zákon
- při plnění úkolů spolupracuje městská policie s Policií České republiky
- §2 zákona o obecní policii 553/1991 Sb.
Obecní policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů podle tohoto nebo jiného zákona zejména:
- přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku,
- dohlíží nad dodržováním pravidel občanského soužití,
- přispívá v rozsahu stanoveném tímto nebo jiným zákonem k bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
- odhaluje přestupky a jiné správní delikty,
- upozorňuje fyzické a právnické osoby na porušování obecně závazných právních předpisů a činí opatření k nápravě.
mimis.is
Více informací o činnosti obecních policií
Sbor dobrovolných hasičů (SDH)
Jednotka je metodicky řízená místostarostou města. Je založena na základě dobrovolné činnosti příslušníků sboru.
Základní úkoly jednotky SDH:
- provádí požární zásah podle příslušné dokumentace požární ochrany nebo při soustředění a nasazování sil a prostředků;
- provádí záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech;
- podává neprodleně zprávy o svém výjezdu a zásahu operačnímu a informačnímu středisku
Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje
Při zásahové činnosti spolupracuje jednotka SDH s Policií ČR a dalšími orgány podle zvláštních předpisů (Zákon o požární ochraně, Zákon o integrovaném záchranném systému, OZV 1/2013 - požární řád ).
Jednotka SDH vykonává svou činnost v souladu s obecně závaznými právními předpisy. K zajištění akceschopnosti provádí Jednotka SDH pravidelnou odbornou přípravu svých členů.
Základní úkoly plní Jednotka SDH v územním obvodu města. V územních obvodech jiných obcí plní tyto úkoly v souladu s požárním poplachovým plánem Libereckého kraje a pokyny operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje.
Činnost Jednotky SDH je po materiální a finanční stránce zabezpečována městem.
Velitel jednotky SDH: Pavel Vnouček, mobil: 606 314 413
Mnoho dalších informací, aktualit a fotografií je k vidění na neoficiálních stránkách SDH.
SDH doporučuje prostudovat tyto dokumenty:
Právní úprava k vypalování porostů
Topidla a komíny: jak bychom s nimi měli nakládat
Poloha zbrojnice je zakroužkována na mapě:

Pečovatelská služba
Pečovatelská služba města Stráž pod Ralskem byla v roce 2015 finančně podpořena z Dotačního řízení na podporu sociálních služeb z rozpočtu Libereckého kraje z prostředků MPSV na rok 2015. Děkujeme.
Pečovatelská služba je organizační složkou Města Stráž pod Ralskem.

Metodicky je řízena
odborem všeobecné vnitřní správy (vedoucí odboru Bc. Eva Pošvová).
Vedoucí PS: Bc. Michaela Mašatová, DiS.
pečovatelky: Dana Filipcová
Marcela Plíhalová
PS Stráž pod Ralskem je registrována u KÚ Libereckého kraje, na základě rozhodnutí vydaného odborem sociálních věcí, bezpečnosti a problematiky menšin dne 18.6.2007 pod č.j.
KULK 36613/2007 OSV 619/2007.
Dům s pečovatelskou službou Byty zvláštního určení v domě s pečovatelskou službou jsou vhodné pro občany , kteří dosáhli věku 65 let a potřebují podporu a pomoc při péči o vlastní osobu i o svoji domácnost.
Do DPS mohou být umístěni i občané, kterým byl přiznán invalidní důchod a jejichž zdravotní stav je takový, že nepotřebují komplexní celodenní péči, avšak potřebují podporu a pomoc při péči o domácnost, nebo při péči o vlastní osobu.
V domě s pečovatelskou službou se nachází celkem 24 bytů, z toho jsou 4 bezbariérové, tři byty jsou určeny pro manželské páry nebo dvojice.
O přidělení bytu v DPS rozhoduje rada města na základě podané žádosti.
Žádosti je možné podat na Odbor všeobecné vnitřní správy MěÚ Stráž pod Ralskem, nebo přímo v DPS – kancelář vedoucí.
Jižní č.p. 290, Stráž pod Ralskem
Kontakt: +420 487 868 822
Mobil: +420 724 994 589
Žádost o přidělení bytu zvláštního určení v DPS [doc]
Podmínky přijetí do DPS
Sazebník úkonů poskytovaných Pečovatelskou službou města Stráž pod Ralskem (od 10.7.2013)[pdf]
Etický kodex pracovníků pečovatelské služby Města Stráž pod Ralskem Vnitřní pravidla zajištění poskytované sociální služby Vnitřní pravidla ambulantni pečovatelské služby
Poslání Pečovatelské služby města Stráž pod Ralskem
Posláním naší pečovatelské služby (dále jen PS) je umožnit seniorům a osobám se zdravotním postižením žít důstojně, bezpečně a co nejdéle ve svém domácím prostředí kde mají zachováno své soukromí. Pomáháme uživatelům s každodenní péčí o vlastní osobu nebo domácnost tak, aby tato pomoc byla smysluplná, přátelská a stala se tak přirozenou součástí jejich života. Podpora uživatelů pečovatelské služby je zaměřena na rozvoj a upevnění soběstačnosti a je poskytována dle individuálních potřeb a požadavků uživatelů. Je směřována k tomu, aby se co nejvíce oddálila nutnost umístění uživatele do ústavní péče. Pečovatelé jsou klientům oporou a pomocníkem, často i důvěrníkem, podporují sebedůvěru uživatelů ve vlastní schopnosti zlepšit svůj stav. Pracovníci služby podporují uživatele v kontaktech s rodinou i s vrstevníky a snaží se tak zabránit sociálnímu vyloučení.
Pečovatelská služba je poskytována za úhradu dle platného sazebníku a ve vymezeném čase v pracovní dny od 7,00 -15,30 hod.
Dlouhodobé cíle
Zachovat původní vztahy uživatele tím, že budeme podporovat uživatele služby v kontaktech s rodinou a známými a tím se snažíme zamezit sociálnímu vyloučení.
Podporovat uživatele v nezávislém a samostatném způsobu života tím, že mu poskytneme smysluplnou a hlavně přiměřenou podporu a péči.
Pomoci uživateli s těmi činnostmi, které nezvládá. Pomoc a podpora však musí být přiměřená a poskytovaná tak, aby umožnila uživateli setrvat v jeho domácím prostředí co možná nejdéle.
Upevňovat vztahy mezi uživateli žijícími ve městě a uživateli služby, kteří žijí v domě s pečovatelskou službou.
Poskytovat služby za takovou cenu, která je pro uživatele únosná vzhledem k jejich ekonomické situaci a stejně tak je přijatelná pro poskytovatele.
Zásady poskytování pečovatelské služby
Při poskytování pečovatelské služby dbáme na dodržování těchto zásad:
- Službu poskytujeme s respektem k právům uživatele, k jeho soukromí a bezpečí
- Službu poskytujeme tak, aby nedocházelo k závislosti uživatele na službě, nabízíme vždy takovou podporu, která je nezbytně potřebná
- Respektujeme individuální přístup v souvislosti s poskytováním služby
- Podporujeme uživatele v samostatném rozhodování o rozsahu služby
- Vždy zachováváme rovný přístup k uživatelům – služba je poskytována bez ohledu na rasu, národnost, vyznání
- Vždy podporujeme uživatele v kontaktu s rodinou a přáteli
- Poskytujeme kvalifikovanou pomoc, klademe důraz na týmovou práci
Komu je pečovatelská služba určena
Pečovatelská služba je poskytována seniorům
osobám se zdravotním postižením
osobám s tělesným postižením
Věková struktura cílové skupiny
Mladí dospělí 19 – 26 let
Dospělí 27 – 64 let
Mladší senioři 65 – 80 let
Starší senioři nad 80 let
Pečovatelská služba je poskytována seniorům a příjemcům invalidního důchodu, jejichž schopnosti v péči o sebe a svoji domácnost jsou sníženy.
Poskytování pečovatelské služby je možné kombinovat s péčí rodiny a nebo s péčí jiného poskytovatele.
Komu není pečovatelská služba určena
Naše pečovatelská služba nezajišťuje péči osobám, které nespadají do cílové skupiny.
Důvody pro neposkytnutí pečovatelské služby
Bydliště osoby je mimo území města Stráž pod Ralskem.
Sociální službu o kterou občan žádá, neposkytujeme.
Kapacita služby je naplněna.
Nesouhlas s podmínkami smlouvy o poskytování pečovatelské služby.
Kde je poskytována pečovatelská služba
Pečovatelská služba je poskytována
- v domácnostech občanů města Stráž pod Ralskem
- v domácnostech v domě s pečovatelskou službou ve Stráži pod Ralskem
- ve středisku osobní hygieny ( Dům s pečovatelskou službou, Jižní 290, Stráž pod Ralskem )
Kdo má nárok na bezplatnou pečovatelskou službu
(týká se úkonů, kterými jsou zajišťovány nezbytné životní potřeby)
- Účastníci odboje dle zák. č. 255/1946 Sb
- Osoby, které jsou účastny rehabilitace podle zák.č.119/1990 Sb. o soudní rehabilitaci
- Osoby, které byly zařazeny v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru, ve vojenském táboře nucených prací dle zák.87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích ve znění pozdějších předpisů
- Pozůstalí manželé (manželky) po osobách uvedených v předchozích bodech starší 70 let
Připomínky a stížnosti na kvalitu pečovatelských služeb
Uživatel pečovatelských služeb má právo kdykoliv podat stížnost na kvalitu poskytovaných služeb, nebo pokud se cítí být poškozen na svých právech či oprávněných zájmech.
Pokud stěžovatel není schopen z jakýchkoli důvodů podat stížnost sám, může ji v jeho zájmu podat rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba.
Stížnost je možné podat ústně nebo písemně v kanceláři vedoucí DPS a také prostřednictvím schránky na stížnosti a připomínky, která je umístěna v přízemí domu s pečovatelskou službou.
Stížnost je povinen přijmout každý pracovník pečovatelské služby.
Stížnost není v žádném případě důvodem k ukončení pečovatelských služeb nebo k diskriminaci stěžovatele.
O vyřešení stížnosti musí být proveden zápis, ze kterého je zřejmé, k jakému řešení obě strany dospěly.
Lhůta pro vyřízení stížnosti je 30 pracovních dní ode dne přijetí.
Pokud stěžovatel projeví přání, aby byla utajena jeho totožnost, je toto respektováno a stěžovatel jedná vždy jen s tím pracovníkem, který jeho stížnost přijal.
Pokud stěžovatel není s vyřízením své stížnosti spokojen a nemá důvěru v nestranné a objektivní vyřízení, může se obrátit na jinou nezávislou instituci.
Krajský úřad libereckého kraje
Odbor sociálních věcí, oddělení sociálních služeb
U Jezu 642/2a, Liberec
tel.: 485 226 542, e-mail: info@kraj-lbc.cz
Český helsinský výbor (ČHV)
Organizace zabývající se sledováním zákonodárné činnosti týkající se lidských a občanských práv- Štefánikova 216/21, 150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: 257 221 141, e-mail: info@helcom.cz
Právní oddělení a poradenské centrum ČHV- tel.: 257 221 142 nebo 602 646 940
e-mail: poradna@helcom.cz
Ombudsman – veřejný ochránce práv
Kancelář veřejného ochránce práv
Údolní 39, 602 00 Brno
tel.: 542 542 111, fax: 542 542 112
e-mail: podatelna@ochrance.cz
informační linka- tel.: 542 542 888